26. mars 2013

Kefirhorn til frokost



Har nå laget kefirhorn 3 ganger på 2 dager. De falt med andre ord i smak hos alle i heimen.
I dag tilsatte jeg grovt sandmalt mel så de passet til frokost. Kan godt bakes bare med fint mel også og fylles med f.eks marsipan og brukes som kaffekos.

Oppskrift Kefirhorn:
1 pk gjær, jeg brukte tørrgjær
60 g smør
1 liten ts salt
2 dl Kefir
2 dl melk
2 dl sandmalt hvetemel
1 toppet ts Luftigere bakst fra Idun
6 dl hvetemel + litt til utbakingen

Bland alt det tørre
smelt smør og bland med melken, ikke Kefir
Bland melk, smør og Kefir i melblandingen og jobb det godt sammen.
La heve 30 min


Del i to og kjevle ut to runde leiver og del opp med kniv/pizzahjul. Del opp i like store deler og velg selv om du vil ha dem store eller flere små. Skal du bruke kun fint mel og legge på f.eks marsipan/sjokolade ville jeg anbefale små horn, og større til grove frokosthorn.


Vil du ha litt fyll på så legg litt på midten av hvert "stykke".
Rull sammen fra den brede siden, og bøy spissene mot hverandre så du får et horn.


Legg dem på bakepapirkledd stekeplate og etterhev i 30 min

Stek på 180 grader i ca 15 min
Pensle dem med litt smør, eller eventuelt vann



 
Ha en fin Påskedag
 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kommentarer og Innspill mottas med gjerne :)