24. juni 2014

Nettbakerens sukkerbrød/kakebunn



Mange spør hva slags kakebunn jeg har brukt.
Nettbakerens kakebunn er dne jeg bruker aller mest.

Har fått lov av Terje himself til legge ut kopi av oppskriften hans her inne :



10 stk egg (de skal være tempererte – ikke rett fra kjøleskapet)
400 gram sukker
2 ss vann (temperert)
300 gram hvetemel
100 gram potetemel 
 
Om du ønsker kan du smake den til med revet sitronskall eller noen dråper sitron
Det skal ikke være bakepulver i denne !!
 
Bruker du tempererte egg og pisker dem godt opp hever kakebunnen seg kjempeluftig.
 
Egg som er tempererte (legg dem i en skål med varmt vann i 10 minutter – til de er romtempererte om de er kalde), piskes opp med sukker i ca 10 minutter, til massen er luftig og fin.
 Sett så hastigheten ned på maskinen, tilsett vann(temperert) og la den gå i 5 minutter.
Da blir massen seig. Sikt det tørre. og ha dette oppi massen, litt og litt, og løft det forsiktig inn med en slikkepotte.
Dette må gjøres veldig forsiktig, ikke rør – løft. Sett bakebollen litt på skrå. Da beholder du luften i massen.
Hell så massen i formen. Leg gjrn ebakepapir i bunnen og på siden for å bygge opp formen.Denne bunnen hever nemlig veldig bra:)
 
Denne holder til 2 stk bunner a 24 cm.
Kakebunner stekes  170-175  grader midt i ovnen i ca 30 – 35 minutter
 
Besøk nettbakeren HER
 
 

2 kommentarer:

  1. Dette må jo være suksessoppskrift nr. 1, så utrolig høy og lekker! Selv får jeg aldri høye kaker så jeg har gått til det skrittet å kjøpe kakebunn på butikken - huff :-( Men, kanskje jeg skal prøve meg på denne oppskriften til neste bursdag, tusen takk for Terje og deg som deler :-)

    Så fantastiske kaker dere har laget sammen med Tonerose, jeg er imponert!

    Ønsker deg en herlig uke, og helg!

    Klem
    Netta

    SvarSlett
  2. Takk for flotte og rause ord. Veldig kjekt dere liker oppskriften. Hjertelig takk. Klem fra Nettbakeren :)

    SvarSlett

Kommentarer og Innspill mottas med gjerne :)